Rozvoj životných zručností

Vyučovací predmet Rozvoj životných zručností je predmet s výrazným motivačným dopadom do celého budúceho života žiakov. Učenie sa životným zručnostiam je dlhodobý systematický proces.

Jeho cieľom je aplikácia naučeného v reálnom prostredí a využívanie životných zručností nielen v škole a v skupine, ale aj vo voľnom čase, doma a za iných okolností. Vďaka učeniu o životných zručnostiach žiaci dokážu rozoznať a predpokladať osobné, sociálne vzory svojho správania a správania iných.

Základom predmetu Životné zručnosti je vzdelávací program Integrované tematické  vyučovanie. Práve životné zručnosti sú hlavnými nástrojmi pozitívneho riadenia triedy a pozitívnej sociálnej klímy, rozvíjajú charakterovú zložku osobnosti

Vybrané zručnosti sa rozvíjajú cielene a intenzívne, čo však neznamená, že ostatným zručnostiam sa vôbec nevenuje pozornosť. Pracuje sa s nimi prirodzene, podľa toho, ako si to život v triede vyžaduje. Zvyčajne sa vyberie 3-5 zručností v jednom školskom roku. Sústavne sa precvičuje životná zručnosť v rôznych situáciách v triede i mimo nej.

V tomto školskom roku sa budeme venovať týmto životným zručnostiam:

Riešenie konfliktov:

Zvýšenie ochoty vypočuť si názor iného, akceptovať ho a nepovažovať ho okamžite za zdroj konfliktu, pokojná reakcia na neprijatie vlastného názoru, riešenie konfliktov bez násilia, iniciatíva žiakov riešiť konflikt neagresívne a spolupracujúco, kooperatívne riešenia konfliktov.

Spolupráca:

Preferovanie skupinovej práce pred individuálnou - pochopenie významu a výhod spolupráce, spolupráca ako prirodzená stratégia, aj bez neustálej pomoci zo strany dospelých, vyššia frekvencia návrhov spoločných riešení.

Trpezlivosť:

Schopnosť dokončiť začatú prácu a nevzdávať sa pri prvom neúspechu. Schopnosť dokončiť prácu aj bez podpory dospelých. Podieľať sa na spoločnom diele a vedieť vytrvať aj pri dlhodobej aktivite.